Health Innovation School

Staatssecretaris Blokhuis geeft startsein voor HIS Zuid West Nederland

Op donderdag 17 januari 2019 is de Health Innovation School Zuid West Nederland gestart in Roosendaal. De komende 4 maanden gaan 50 deelnemers aan de slag met diverse praktijkprojecten rondom vitaliteit, welzijn en zorg in Zuid West Nederland.

De eerste twee dagen hebben de deelnemers al bijzondere trainers gehad, waaronder staatssecretaris Paul Blokhuis die het belang van lokale en regionale samenwerking voor gezondheid benadrukte. Andere sprekers waren Lucien Engelen, Annemieke van der Zijden en Carl Verheijen. Door de samenwerking met Zorgbelang Brabant en RIBW Brabant kwamen de ervaringen van inwoners en patiënten in de regio terugkerend aan bod.

Kennis over innovatie komt hier samen
De 50 deelnemers van verschillende organisaties brachten naast enthousiasme ook veel kennis en ervaring met zich mee. Dat zorgde voor inspirerende gesprekken en een sterke motivatie om zich met elkaar in te zetten voor een gezondere regio! Gezien het belang van bestuurlijke betrokkenheid voor de vernieuwende en uitdagende projecten, waren ook diverse bestuurders aanwezig. Lucien Engelen schetste hen de snelheid van technologische ontwikkelingen in de gezondheidszorg.

Pitchbijeenkomst met voorronde Zorginnovatieprijs 2019
Op donderdag 17 januari waren de deelnemers tevens aanwezig bij een pitchevent georganiseerd door het Care Innovation Center West-Brabant (CIC). Tijdens dit event vond de regionale voorronde plaats van de Zorginnovatieprijs 2019 voor de regio’s Midden- en West-Brabant en Zeeland. Winnaar van de regionale voorronde was Ampugo van het bedrijf Ondersteun van de ondernemers Kjeld Klaver en Rolf van der Burgt. De WildCard ging naar AVA van onderneemster Bonnie Pieterse. Vanuit de Europese projecten CrossCare en SEAS2Grow deelden ondernemers van NightWatch, Rbionics en MoveUp op deze avond hun ervaringen en gaven een demonstratie.

Over de Health Innovation School Zuid West Nederland
De Health Innovation School Zuid West Nederland is een initiatief van GGD West-Brabant, het CIC, Innovitapark en Alles is Gezondheid, en wordt mogelijk gemaakt door Ministerie van VWS, Radboud REshape Center, Health Holland, de Rabobank en Amgen. Hier krijgen 50 innovatieve professionals en (toekomstige) leiders de mogelijkheid om samen te leren, co-creëren en te implementeren rondom vitaliteit, welzijn en zorg. Complexe en regionale uitdagingen zijn hierbij het vertrekpunt. Met dit programma wil de organisatie het ecosysteem in Zuid West Nederland rondom gezondheid verder versterken.

Voor het tijdpad en verdere informatie zie www.healthinnovationschool.nl of neem contact op met zwn@healthinnovationschool.nl