Health Innovation School – Brabant

Over ons

Waarom is de Health Innovation School opgericht?

Dit programma is ontwikkeld als antwoord op de groeiende hoeveelheid veranderingen waar organisaties en mensen mee in aanraking komen. De snelheid, omvang en complexiteit van de ontwrichting die afkomt op de huidige gezondheid en op de gezondheidszorg is groter dan we hebben meegemaakt in de laatste eeuw (zoals al is gebeurd in andere systemen van de Nederlandse en internationale maatschappij zoals de detailhandel, bankieren, productie en andere sectoren). Mensen worden steeds ouder en er zijn meer technologische mogelijkheden, maar er zijn ook meer chronische aandoeningen.

De Nederlandse gezondheidszorg als geheel, en bijna elke organisatie en speler hierin, richten zich op innovatie om om te gaan met – en relevant te blijven in – deze snel veranderende omgeving.

Innoveren is nu een skill die noodzakelijk is voor iedereen binnen gezondheid en zorg, ongeacht rol of niveau.

Jammer genoeg zijn huidige beschikbare cursussen, masterclasses en HR systemen niet ontworpen om innovatieleiders op te leiden. Dit gespecialiseerde trainingsprogramma gaat aan de slag met het onderwijzen van toekomstige leiders in “hoe” de leiding te nemen “in” en plaats te maken “voor” innovatie binnen de Nederlandse gezondheidszorg.

Health Innovation School: landelijke editie

Het Radboudumc REshape Center heeft in co-creatie met het Ministerie van VWS het initiatief genomen om twee edities van de landelijke Health Innovation School te organiseren. Deze vonden plaats in 2017 en 2018. De 100 alumni van deze editie vormen inmiddels een netwerk van zorginnovatoren. Binnenkort delen we de resultaten van het onderzoek naar de sociale impact van de Health Innovation School edities tot dusver!

Health Innovation School: regionale edities

Na de twee landelijke edities en een eerste regionale editie in Zuid-West Nederland is nu provincie Noord Brabant aan de beurt. Het grootste verschil met de landelijke edities zit in de deelnemers en projecten die worden geselecteerd, deze richten zich specifiek op de regio. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van regionale kennis in het programma, dit wordt aangevuld met diverse (inter)nationale top sprekers.

Wie zijn nog meer betrokken bij de HIS Brabant?

Patiënten – De Health Innovation School volgt de principes van #Patients Included. Dit betekent dat patiënten centraal staan in het ontwerpen van het programma, betrokken zijn bij het leveren van componenten van het programma en deelnemers zijn in het cohort. De school is erg dankbaar voor de begeleiding en directie van Anne-Miek Vroom en het Ikone team, die de school hebben geholpen vanuit Patients Included leidende principes.

Gezondheidsprofessionals – Een adviescommissie van dokters en verpleegkundigen, die ook fellow zijn van het Radboudumc REshape Center, hielpen bij de vorming van het programma om er zeker van te zijn dat het een relevant programma werd met toegevoegde waarde vanuit het standpunt van gezondheidsprofessionals die zorg hebben voor patiënten.

Adviseurs – De Health Innovation School heeft belangrijke experts, innovatie-uitvoerders, patiënten en leiders uit heel Nederland benaderd om het ontwerpen van het programma te begeleiden.

Academici (trainers) – Academici uit Nederlandse en internationale expertcentra zijn geworven componenten van het programma te ontwerpen en aan te leveren. Meer informatie over de academici is hier te vinden.

Coaches – De coaches ondersteunen kleine teams van 4-6 deelnemers bij het bereiken van mijlpalen voor hun Action Project, waarbij tot 4 uur per maand per team ondersteuning wordt aangeboden. Met ondersteuning ter plekke en op afstand, helpen de coaches hun teams in het vormgeven en versterken van de concepten, methoden en mindsets die ze geleerd hebben tijdens trainingssessies.

Organisatoren

Mede mogelijk gemaakt door