Health Innovation School – Zuid-Oost Nederland

Een nieuwe groep verschilmakers

Eind 2019 startte een nieuwe groep wereldverbeteraars in de Health Innovation School van Zuid Oost-Nederland. De uitspraak van Loes Damhof, een van de sprekers, “de toekomst bestaat alleen in onze huidige aannames” had niet meer waar kunnen zijn. We hadden niet kunnen voorzien hoe een wereldwijd virus onze samenleving zo zou verstoren en dat dit ook vergaande gevolgen zou hebben voor onze groep deelnemers.

De eerste golf kwam hard aan bij onze groep. Zeker ook omdat onze deelnemers uit het zuiden van Gelderland en oosten van Brabant kwamen. Zij werkten overuren aan het bed, op beleidsniveau of om nieuwe oplossingen te ontwikkelen die bijvoorbeeld hebben bijgedragen aan het inzetten van extra personeel in de zorg.

Desondanks kregen we een volmondig “ja!” te horen wanneer we vroegen of we de HIS virtueel konden voorzetten. In de zomermaanden hadden we dan ook diverse bijpraat sessies met onder andere secretaris generaal Erik Gerritsen, verschillende deelnemers van de HIS, sprekerscoach Sander Datema en technologie-filosoof en ethicus Peter-Paul Verbeek.

De groepen gingen dan ook onverstoorbaar door. Weliswaar op aangepaste wijze en soms noodzakelijk met minder groepsgenoten en beschikbare tijd. Toch was er dan op 16 september 2020 het moment waar iedereen naar uitkeek, de eindpresentaties van de Health Innovation School Zuid Oost-Nederland. In een volle virtuele zaal met deelnemers, coaches, leidinggevenden én bestuurders deelden 9 teams hun resultaten, adviezen en plannen.

Binnenkort zullen we hier dan ook meer delen over deze projecten!

Wij kijken terug op een bijzondere editie en zijn de coaches, deelnemers, sprekers en iedereen die heeft bijgedragen enorm dankbaar. Let op deze groep alumni, je gaat ze de komende jaar nog vaak voorbij zien komen als koplopers van een mensgerichte en innovatieve verandering in de zorg.

Namens de partners van Health Innovation School Zuid Oost-Nederland.

Radboudumc, CWZ, Rijnstate, Sensire, Naast, Siza, Academy het Dorp, St. Maartenskliniek, VGZ, Health Valley en natuurlijk het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.